Tähän väliin yksi lempikirjoistani, ja varsinkin äänikirjapuolella parhaita sovituksia mitä tiedän. Max Brooksin World War Z (2006) on äärimmäisen kiehtova teos. Se on eräänlainen yhteiskuntatieteellinen tutkielma siitä, miten ihmiskunta kohtaa zombie-epidemian, melkein tuhoutuu sen vuoksi, ja lopulta voittaa sen. Kirja koostuu fiktionaalisen Max Brooksin tekemistä haastatteluista, kun hän haastattelee ympäri maailmaa zombieapokalypsista selviytyneitä, ja he kuvaavat eri näkökulmasta tapahtumia.
Äänikirjaversio on tässä erityisen toimiva, koska haastattelut päästään kuulemaan ihan ”oikeina” haastatteluina. Ääninäyttelijät tässä on vielä huippuluokan ammattilaisia, on mm. Nathan Fillion, Martin Scorsese, Simon Pegg, Mark Hamill, John Turturro ja monia muita. Jokainen ”haastateltava” on roolitettu omalla, oikealla näyttelijällä. Ja he vetävät poikkeuksetta todella hyvän suorituksen, haastatteluihin uppoaa täysin mukaan.
Tarinallisesti World War Z on näin yhteiskuntatieteilijän näkökulmasta aivan huikeaa kamaa. Mitään perinteistä tarinaahan tässä ei ole, vaan jokainen haastattelu kertoo oman, ainulaatuisen näkökulmansa. Haastattelut on jaoteltu kronologisesti siten, että epidemia käydään niissä ajallisesti alusta loppuun. Ääneen pääsee tavallisia ihmisiä, lääkäreitä, valtioiden johtotehtävissä olleita, sotilaita ja jopa astronautti.
Haastatteluiden kautta luodaan kylmäävä kuva hiljalleen kasvavasta globaalista uhasta, yhteiskunnan romahtamisesta ”Suuressa Paniikissa”, järjestäytyneiden yhteisöjen epätoivoisista pakomatkoista, tilanteen vakauttamisesta ja lopulta ”vastahyökkäyksestä”, missä ihmiskunta ottaa jälleen vallan zombeilta. Päästään kuulemaan miten lääkärit ja hoitohenkilökunta ensimmäisenä kohtasi käsittämättömän ilmiön, miten perinteiseen sodankäyntiin tottuneet armeijat olivat täysin valmistautumattomia ja miten siviilit selvisivät eri keinoin yhteiskunnan romahtaessa.
Kuulemme miten yhteiskunta muuttui ”turva-alueilla”, ja miten lopulta löydettiin keinot voittaa loputtomat zombielaumat. Kerrotaan jopa myös miten esim kansainväliselle avaruusasemalle jumiin jääneet astronautit selvisivät, tai miten koirista tuli ihmiskunnalle korvaamaton apu. (Ja parhaana juttuna tietenkin se, että mäyräkoira on paras rotu zombeja vastaan. Kaikki mäyräkoiran omistajat tietävät tämän jo valmiiksi.)
Usein zombietarinat on sitä henkilökohtaista kauhua, tai pienten yhteisöjen kamppailua epäkuolleiden keskellä. Ja myös useimmiten se pahin hirviö on kuitenkin aina se toinen ihminen. World War Z on senkin vuoksi niin virkistävä tapaus, koska se siirtää fokuksen yhteiskunnalliselle tasolle, kuitenkin niiden yksilöiden kertomana. Ja epidemiaa tarkastellaan ympäri maailmaa. Ja vaikka tarinassa on äärimmäisen synkkiä kohtia ja todella kylmääviä kertomuksia, niin lopulta yleiskuva on optimistinen. Ihmiskunta on voittanut, ja vaikka se on kärsinyt suunnattomasti, niin tuhkasta noussut uusi maailma on jossain asioissa jopa aiempaa parempi.
Tämä on äänikirja jonka äärelle tulee muutaman vuoden välein palattua. Suosittelen tätä lämpimästi kaikille, jotka yleensä pitää äänikirjoista, ja kielitaito riittää englannissa. Itselleni tämä on parhaita kirjoja mitä tiedän, ja helposti top3 äänikirjoissa, Heikki Määttäsen lukeman ”Taru Sormusten Herrasta” ja Steve Paceyn ”First Law”-trilogian kanssa.
Annan tälle 5 zombia/5.
HUOM! Kirjaa ei pidä missään nimessä sekoittaa samannimiseen leffaversioon, joka oli valitettavasti aivan surkea tapaus. Niillä ei ole muuta yhteistä kuin nimi.

